16. jan. 2013

Håpet av Kari Bremnes

Da jeg skrev innlegget om boken Iran våkner av Shirin Ebadi, var jeg ikke klar over at Seminaret om ytringsfrihet og borgerrettigheter for kvinner i muslimske land på Nobels Fredsenter Speak only when spoken to? i går 15 januar der Shirin Ebadi deltok.  Ikke var jeg klar over at hun nå lever i eksil i London heller.

I innlegget viste jeg til første vers av Håpet av Kari Bremnes.  Fra hennes siste CD Og så kom resten av livet. De tre versene sier meg mye om håp. Har aldri tenkt på det slik før jeg ble kjent med teksten.

Du ska ikkje meste håpet
Det e dett
Det e ikkje tungt å bære
Det e lett
Ta det ned dæ, det  tar nesten ikkje plass
Du kan legge det i veska som et pass…

 Du kan ha det inni jakken
Som et for
Du kan holde det i handa
Som en bror
Ikkje tru på alt som kommer
frå en munn
Du ska ikkje meste håpet
Ett sekund

Du veit aldri om du kommer
Dit du skal
Det får ingen av oss vite
Samme ka
Du ska ikkje meste håpet
Det e dett
Det e ikkje tungt å bære
De e lett

1 kommentar:

  1. Har virkelig fått øynene opp for dette fine diktet. Lyttet til sangen igjen og igjen

    SvarSlett