14. jan. 2013

Morning has broken med Cat Stevens


Når bøker er plassert på et salgsbord hos bokhandelen eller står i hylla på biblioteket, er det ingen tvil om at coveret til boken kan være avgjørende om boka får oppmerksomhet fra meg. Coveret på boka jeg leser nå, En overflødig kvinne av Rabih Alameddine synes jeg har et utrolig fint cover. I tillegg liker jeg det jeg leser så langt. Det er en bok jeg må lese sakte.
LP plater er forhistorisk. Men å kvitte seg med dem, er utenkelig. Mange er det knyttet minner til. Tekst. Melodi. Og det gjelder også coveret.
Teaser and the Firecat med Cat Stevens ble utgitt i 1971. Selv om det kanskje ikke var den LP’n jeg spilte mest, er det den jeg synes har finest cover.  





Selv om det er låten How can i tell you jeg liker best, er Morning has broken den mest kjente låten på Teaser and the Firecat . Melodien er basert på en skotsk-gælisk folketone kjent som «Bunessan». Teksten ble skrevet av Eleanor Farjeon til annet opplaget av Songs of Praise (1931) og ble popularisert på Teaser and the Firecat.
Morning has broken, like the first morning.
Blackbird has spoken, like the first bird.
Praise for the singing, praise for the morning,
Praise for them springing fresh from the Word.

Sweet the rain's new fall, sunlight from heaven.
Like the first dewfall, on the first grass.
Praise for the sweetnes of the wet garden,
Sprung in completeness where His feet pass.

Mine is the sunlight, mine is the morning.
Born of the one light Eden saw play.
Praise with elation, praise every morning;
God's recreation of the new day.

Morning has broken, like the first morning.
Blackbird has spoken, like the first bird.
Praise for the singing, praise for the morning,
Praise for them springing fresh from the Word.



2 kommentarer:

  1. Coveret har mye å si på om jeg plukker opp en bok elle ei:) Man kan si med med de:)
    SV;Mhm, har hørt mye bra hittil om bok nr 2 i engelsforsserien!:) Så fint å høre at du synes biblioteket er magisk! selv de minste biblioteket har noe magisk ved seg! biblioteket der jeg jobber på er ikke det største,men det er kjempe koselig å jobbe der og kjenne seg igjen for å så kunne veilede folk:)

    SvarSlett
  2. På det stedet jeg vokste opp var biblioteket veldig lite. Åpent 2 ganger i uka og jeg fikk låne max tre bøker av ganger. Jeg vet at biblioteket har vært helt avgjørende for min interesse for bøker. I tillegg var det en utrolig hyggelig bibliotekar som jobbet der. Og det er de på Rygge bibliotek også. Jeg kunne gått i Moss som har flere bøker. Men det er veldig enkelt å stikke innom på vei til/fra jobb. Og idag er det så enkelt å bestille bøker andre steder fra dersom de ikke har dem inne. På et blunk har de fått bøkene. Så hurra for bibliotekene. Håper de ikke forsvinner så lenge jeg lever.

    SvarSlett