22. feb. 2013

Dikt: November av Inger Hagerup

Det er en stund siden november forlot meg, takk og pris for det. YR gir meg gul sol og røde tall til  og ingenting er bedre. Men for å minnes den tida jeg grua meg til i høst, slik at jeg kan sette ekstra pris på tida som ligger foran meg; et dikt av Inger Hagerup:


November er en gammel kvinne som ikke håper lenger.
Da solen, den verdige elsker, forlot henne,
trakk hun en grå kjole over sin magre skuldrer,
og hennes ansikt ble strengt av ensomhet

November er en gammel kvinne som angrer.
Hylende rev hun høstens siste blomster av håret,
så bøyde hun sine visne knær før stormens salmesang.

November er en gammel kvinne som ingen vil gi husrom.
Høsten stengte sin dør for henne med en isnøkkel,
og nå banker hun forgjeves med skjelvende fingrer
på vinterens lukkede port.
Larkollen 1. desember 2012 - november har akkurat forlatt oss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar