2. mars 2013

Film: Komedien Caramel (Sukkar banat) - regissert av Nadine Labaki


Er det noe jeg angrer på ikke å ha gjort mere av hittil i livet, så er det å reise. Da tenker jeg ikke på de tradisjonelle solferiene vi nordmenn tar for å få påfyll av sol slik at vi overlever den mørke årstida. For de har det vært nok av. Men får man ikke reist så mye som en ønsker, da er bøker en fin kompensasjon.


«Selv tenker jeg ofte på bøker som på flybilletter - de gir tilgang til fjerne steder og fjerne tider. Lesningen er som en reiserute, og i alle sjangre kan man komme klokere hjem enn man var da man dro hjemmefra.»
Det synes jeg er fint sagt. For meg er dette det som ofte avgjør hvilke bøker jeg velger å lese. Bøker med handling fra andre kulturer enn den norske. En av disse var En overflødig kvinne (An Unnecessary Woman) av Rabih Alameddine som jeg leste i januar 2013 der handlingen er fra Beirut. Utrolig fin bok. 

Da jeg første gang hørte om boken, kom jeg til å tenke på en film jeg engang så på TV med handling fra Beirut. Etter å ha søkt på nettet fant jeg den og bestilte den prompte. Det er komedien Caramel (Sukkar banat) og her er et bilde av filmen og boken i «skjønn forening».  De øvrige bildene har jeg funnet på nettet.

I går så jeg Caramel igjen, og det er en skikkelig «feelgood-film.» Det er ikke siste gang jeg ser den. Koser meg veldig når jeg ser den og når den er ferdig sitter jeg igjen med en god og varm følelse. Den er regissert av Nadine Labaki som også spiller en rolle i filmen. Den ble produsert i 2007 og er på 1 time og 32 minutter.  Her er regissøren:

Filmen er om dagliglivet til fem libanesiske kvinner i Beirut. Tre av disse driver en skjønnhetssalong. Det er om kvinnenes hverdag, deres mysterier og problemer – utroskap, ulykkelig kjærlighet, aldersbekymringer og forbudt lidenskap. Navnet på filmen kommer av at seig karamell er det geniale for problemet hårete legger.

Litt om de fem karakterene som spiller de største rollene:

Layale (Nadine Labaki) elsker Rabih, men han er dessverre gift.

Nisrine (Yasmine Al Masri) er muslim og skal gifte seg. Det er bare ett problem; hun er ikke jomfru.

Rima (Joanna Moukarzel) er tiltrukket av kvinner og lider store sjelekvaler på grunn av sin hemmelighet.

Jamale (Gisèle Aouad) nekter å bli voksen

 Rose (Sihame Haddad ) har ofret seg for å ta vare på sin eldre søster.

Her er en del av «the girs»:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar