28. mars 2013

The Jewel in The Crown (The Raj Quartet) av Paul Scott.

For noen år siden kjøpte jeg filmserien The Jewel in The Crown basert på Paul Scotts romaner The Raj Quartet som er  The Jewel in the Crown, The Day of the Scorpion, The Towers of Silence, and A Division of the Spoils. Serien ble produsert i 1984 og består av 14 episoder og har tidligere gått på NRK under navnet Juvelen i kronen.

Bøkene og serien omhandler i korte trekk de siste årene med britisk styre frem til Indias uavhengighet (1942-1947). Hovedpersonen er journalisten Hari Kumar, inder med utdannelse fra  England, som blir involvert i en britisk kvinner, Daphne Manners. En kveld blir de angrepet av ukjente og Daphne blir voldtatt. Den britiske politioffiseren Ronald Merrick holder Hari Kumar ansvarlig for voldtekten, fengsler og torturerer han selv om Ronald Merrick vet at Hari Kumar er uskyldig. En av hans motiver er hevn etter at Dahpne avslo Merrricks frieri. En annen britisk kvinne er Sarah Layton. Også hun blir forfulgt av Merrick, men foretrekker han underordnede Guy Perron.

Som en del av mitt «blir bedre å lese engelsk bøker- prosjekt» har jeg nå bestilt de to første bøkene av Paul Scott på engelsk. Jeg kan enten se det som å ta meg «vann over hodet» eller som en utfordring, jeg velger det siste. Har tenkt at dersom jeg har som mål minst å lese 25 sider pr uke, så bruker jeg under et år. Liker jeg det jeg leser, kan jeg bestille de to siste. Og det har jeg stor tro på siden jeg liker serien veldig, veldig godt.

To bilder fra serien som jeg fant på nettet. Det første er rollefigurene Hari Kumar og Ronald Merrick. Det andre er Sarah Layton og Guy Perron.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar