26. sep. 2013

Døden kommer til Pemberley (Death Comes to Pemberley) av P.D.James

Dette sier forfatteren om Døden kommer til Pemberley ifølge bokomslaget:

"Jeg må be Jane Austen om forlatelse for å ha blandet hennes kjære Elizabeth inn i etterforskningen av et mord. Men denne sammensmeltningen av mine to lidenskaper – Jane Austens romaner og mine kriminalfortellinger – har gitt meg en stor glede som jeg håper jeg kan dele med mine lesere. "

Jeg synes det er riktig at hun ber Austen om forlatelse. Også til meg som har fått ødelagt bildet av Elizabeth etter å ha lest "fortsettelsen". Dessuten, jeg kan ikke se at hun blandet inn Elizabeth inn i dette mordet. Elizabeth er gått fra å ha hovedrollen til å være en statist som jeg nesten ikke kjenner igjen. Jeg vet ikke helt om jeg likte P.D.James fortsettelse på  Jane Austens Stolthet og fordom, romanen jeg leste for ikke lenge siden og skrev et innlegg om:


Døden kommer til Pemberley ble utgitt i 2011. På norsk ble den utgitt i 2012 av forlaget Aschehoug. Jeg kjøpte boken på 281 sider av Bokklubben.





Elizabeth bor sammen med Darcy på Pemberley. De har fått to barn, to sønner og alt er fryd og gammen. Men hvor der det blitt av den livlige, vittige og egenrådig Elizabeth som Jane Austen skapte..... 
Ikke langt fra Pemberley bor Jane sammen med sin familie. Jane er like søt og tekkelig som Austen beskrev henne.

Mr og Mrs Bennett har kun den yngste datteren Kitty boende hjemme.  Mary har giftet seg med en prest. Mary som ifølge forfatteren brukte å sitte med nesen i bok uten å forstå hva hun leste. Kitty som er blitt mye hyggeligere og hjelpsom etter at Lydia giftet seg med Wickham. Endelig kan den lettere hysteriske Mrs Bennett senke skuldrene. Også Mrs Bennett forsvinner i fortellingen. Hun er en figur som kunne laget litt mer ståhei også i romanen som P.D. James har skrevet.

Det årlige ballet på Pemberley skal arrangeres. Men kvelden før kommer det en landauer som vingler og skjener på skogsveien mot herregården. Og hvem andre enn Lydia velter ut av vognen:
"Wickham er død! Denny har skutt han! Dere må finne ham! De er i skogen. Gjør noe! Gode Gud, jeg vet at han er død!"

Og når tre av mennene som befinner seg på herregården drar med kusken tilbake der dette dramaet har skjedd, finner de et lik i skogen. Skogen der det bl a påstås det spøker. Der huset til til Darcys stamfar bodde de siste årene før han tok sitt eget liv.

Innledningsvis, men også underveis i handlingen, får man repetert handlingen i Stolthet og fordom. Men P.D. James har diktet videre, og har også sine tolkninger av noen av hendelsene. F eks forholdet mellom Elizabeth og venninnen Charlotte som giftet seg med Mr Collins. Litt humor fant jeg, her er et eksempel som omhandler den komiske og selvhøytidelige Mr Collins:

"Charlotte hadde ikke vært eldste datter i en stor familie uten å lære noe om hvordan man behandlet rampegutter, og måten hun taklet sin ektemann på, var genial. Hun gratulerte han stadig med kvaliteter han ikke eide, i håp om at han ville bli så smigret av hennes lovprisning og ros at han ville sørge for å skaffe seg dem."

Selv om jeg ikke kan si at romanen var direkte dårlig, synes jeg den ble litt kjedelig.  Spesielt slutten. Jeg savnet humoren til Jane Austen. Men det som jeg savner mest er Elizabeth. Jeg klarte ikke å se henne for meg når jeg leste romanen. Elizabeth som hadde hovedrollen i Stolthet og fordom ble for meg som en ansiktsløs skygge. Jeg vet ikke helt om Jane Austen hadde likt denne karakterendringen....  

8 kommentarer:

  1. Kanskje eg ikkje skal ta sjansen på å lese denne likevel, då...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er så forskjellige vi lesere. Så det tør jeg ikke ha en mening om. Les den du, så kan vi lese hva du synes. Boken er på ingen måte dårlig. T o m "mannen i huset" leste den, uten han har sett filmatiseringer av Austens bok eller lest den. Han synes den var grei, men syntes at den hadde en svak avslutning.

      Slett
    2. Når eg tilfeldigvis såg denne boka blei eg litt nysgjerrig, men var redd for at den kanskje ville ødelegge Pride and Prejudice-opplevinga. Trur eg skal holde meg til "magefølelsen" og la være i denne omgang:) Har jo enda to Austen-bøker eg ikkje har lese...

      Slett
  2. Hm..har ikke lest Stolhet og fordom, men har den på dvd..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syntes det er fint å ha lest den selv om jeg har sett filmatiseringen mange ganger, med to ulike aktører.

      Slett
  3. Nå fikk jeg veldig lyst til å finne frem denne boken som har stått ganske lenge ulest i hyllen min, selv om du sier at boken etter hvert ble litt kjedelig. Det er jo noe med Elizabeths karakter og når denne er forandret så skjønner jeg godt at du stiller spørsmål ved om hvorvidt Austen hadde likt dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint dersom flere leser den og kanskje t o m er uenig med meg. Jeg kan endre mening dersom andre har et annet perspektiv mv. Uansett, det blir en rar setting når en annen forfatter bruker figurene som en annen forfatter har skapt og dikter videre. I en annen sjanger. Jeg synes Austen skapte en sterk karakter i Elizabeth. Og da blir det på en måte feil at hun blekner i krimhistorien. Men det er som sagt min mening.

      Slett
    2. Jeg synes også det var en litt besynderlig setting å bruke kjente figurer på denne måten, så jeg ser frem til å lese boken. Kanskje jeg skal prioritere den nå :)

      Slett