12. okt. 2013

San Francisco- John Steinbecks store kjærlighet

Vinterkulda er like om hjørnet. Det er tid for å mimre over en sommer som var. Ikke minst reisen til USA jeg var på i sommer. Denne gangen var det en 14-dagers rundreise i statene California, Arizona, Nevada og Utah.

Start og stopp for turen var San Fransisco.  I boken som jeg skrev om i innlegget
skriver Geert Mak: « For John Steinbeck var San Fransisco den eneste amerikanske byen som fortjente hederstittelen ‘city’. Det var hans store tapte kjærlighet. ‘Den hadde vært hyggelig mot meg den gangen jeg var fattig, og den tok seg ikke nær av min midlertidige velstand’, skrev han. Der hadde han tilbrakt dagene på et loftskammer, utfoldet seg, kløvet opp bakkene, sovet i parkene, arbeidet i dokkene, skreket med i protestene. ‘I en viss forstand hadde jeg følelsen av at jeg like mye hadde byen i min besittelse som den meg.’

Jeg hadde forventninger til byen. Men det var elementer som gjorde at den neppe blir førstevalget dersom (når!) jeg reiser til USA igjen. Jeg skal ihvertfall velge andre hotell enn de vi bodde på.

Enkelte områder i byen er det veldig mange bostedsløse og rusete personer som oppholder seg. For det første er det nitrist å se så mange mennesker som kun har en eiendel: handlevogn full av søppel. Klimaet er veldig varierende.Ofte blåser det en iskald vind. Dette gjør at de oppholder seg rundt nedganger til undergrunnen. Men den realiteten takler jeg. Det er de som virrer rundt i sanseløs rus, og særlig de med en aggressiv fremtoning som jeg ikke takler like greit. Etter en skremmende opplevelse i Oslo sentrum for en del år tilbake, som heldigvis ikke endte med fysiske skader, har jeg «vidvinkelen» på når jeg beveger meg i Oslo sentrum. Det hadde jeg også i San Fransisco. I dette tilfellet var det særlig gatene Market Street og Geary Street.

Men heldigvis er San Fransisco mye mer enn det. Det var ikke mange timene vi hadde til rådighet. Men her er en bildekavalkade. Klikker du på bildene blir de forstørret.

Tre bilder fra når vi ankommer byen


Første hotellet lå i 50 Eight Street og her passerer vi Civic Senter fra Market Street. Dette stedet var ubehagelig å passere.

Kabel-trikken i Powell Street




Civic senter – Van Ness Avenue – byens utgave av Capitol Hill


Twin Peaks – utsikt over byen – været er veldig skiftende – husk å ha med varme klær






  Den japanske hagen

Når vi kommer til Golden Gate Bridge letter tåken

Alcatraz – sett fra Golden Gate Bridge


Byen sett fra Golden Gate Bridge


Vi har beveget oss på andre siden av brua


Datteren min - en av de 38 jeg reiste sammen med


Hotellet vi bodde på da vi kom tilbake fra rundturen ligger i Van Ness Avenue. Dårligste hotell på hele turen. Søndagen, siste hele dag, gikk vi hele dagen. Deilig å bevege seg.

Van Ness Avenue


Vi gikk til Chestnut Avenue der målet var Brandy Melville



 Jeg stod utenfor og hang. Dette var en trivelig del av byen


Så gikk vi videre til Fishermans Wharf - mange fine hus på veien og vi møtte også kabeltrikken









Da vi ankom Fishermans Wharf gikk vi ut på Pier 39 - til slutt et bilde av Alcatraz. Vi var ikke på øya. Da måtte vi ha bestilt billett hjemmefra pga at det var turistsesong.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar