2. nov. 2013

Oppsummering oktober 2013

Da er oktober passert. Det ble en del bøker jeg avsluttet denne måneden. Det har gått på bekostning av noe, og det er det som kalles fysisk aktivitet. Men i denne mørke årstiden fristes jeg ikke til å gå mye turer med hundene og kjøre til treningssenteret om kvelden. Men jeg kjenner det på skuldre og nakke, her må det skjerpings til. 

Her er de i billedform. Bøker jeg har kjøpt og bøker jeg har lånt av biblioteket. Etter bildet en liten oppsummering med link til blogginnleggene.



Jeg har sett TV-program om Lars Monsen og hans turer. Til fots gjennom Alaska - Lars Monsen var en flott bok. Jeg leser gjerne flere bøker han har skrevet.  

Boken Fortellekunst – Håndbok i Litterære teknikker av Henrik H. Langeland er egentlig en bok for de som tenker på å skrive en roman.Jeg kan anbefale den for alle som liker å lese bøker. Spesielt for bokbloggere som skal skrive om sin leseopplevelse.


En bok som har fått mye god omtale er Flink pike (Gone girl) av Gillian Flynn For all del, det er ingen dårlig bok. Men for meg ble det ikke den ekstraordinære leseopplevelsen som jeg forventet basert på alle godord den har fått.

Etter litt startproblemer ble det å lese Livlegens besøk (Livläkarens besök) av Per Olov Enquist en fin leseopplevelse.  

Akkurat som forventet var Beretningen om herr Roos (Berättelse om herr Roos) av Håkan Nesser en veldig god bok.

Boken 'Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant' av Jonas Jonasson er en av bøkene som har fått mange godord. Men en del lesere er ikke enig i at den er så morsom som beskrevet. Jeg er enig med sistnevnte. Etter en super start ble det bare kjedelig. Det endte med at jeg valgte å avslutte lesingen etter 200 sider.

Denne boken derimot har jeg ikke lest omtalt ofte: Mamma er en countrysang av Cathrine Evelid - en god debutroman. Kanskje det er pga at tittelen, at det er mange som tror det er mye country-preik i den. Men det er det ikke. Anbefales!

Vinter i Maine (Julius Winsome) av Gerard Donovan ble for meg en stor leseopplevelse.  Den fortjener alle godord den har fått. Himmel, som den mannen skriver!

Første boken av Bjørneboe jeg har lest: Drømmen og hjulet av Jens Bjørneboe.  Halvdokumentaren ble litt for mørk og dyster for meg. Men jeg ble veldig nysgjerrig på Bjørneboe som forfatter og menneske.

Saabyes Cirkus av Lars Saabye Christensen ble den leseopplevelsen jeg forventet etter å ha lest om den. Lys, lett og morsom med en dybde bak. Bl a fikk jeg kjennskap til to fine dikt ved å lese den.
Jeg var forberedt på at det kunne bli tøft å lese Kjærlighet av Hanne Ørstavik Men romanen satte meg ut, særlig begynnelsen.
 Mitt først møte med forfatteren var Genanse og verdighet av Dag Solstad. En god roman. Men måten han har valgt å skrive på er for meg for slitsomt å lese. Jeg tror derfor at det blir den første og den siste jeg leser av han. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar