29. des. 2013

Dikt: Grisen av Inger Hagerup


Bildet over fant jeg i Aftenposten for en del år tilbake. Synes det passer så fint til Inger Hagerups dikt om grisen:

Grisen står i sin grisebing
Og tenker dypsindig på viktige ting.
Undres om fleskeprisen
Går opp eller ned?
Tenker grisen

Jeg har for første gang på mange år ikke spist ribbe denne julen. Siden ribbe-eksperten oppholder seg blant pingviner og hvalross, hadde vi pinnekjøtt. Ellers spiser jeg kun ribbe på julaften og kald ribbe i juledagene.


Grisen skal være lik oss mennesker. Fant en artikkel om dette her: Mennesket og dets grisbl a:

 «Selv om vi mennesker helst vil ligne på katter og gaseller og andre pene skapninger, er det i virkeligheten grisen vi ligner aller mest på. Kroppene våre er ganske like inni, og de gærningene som har smakt menneskekjøtt påstår av vi smaker som svin også."


3 kommentarer:

  1. Det er interessant at vi mennesker ligner mest på grisen. Av alle dyr...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant At den hadde så god luktesans var jeg ikke klar over. Kanskje et stort uutnyttet postensiale...

      Slett
    2. Hehe, ja - kanskje som jaktgris! Men - er det ikke gris som finner de verdifulle trøflene? Synes jeg har lest noe om det.

      Slett