19. jan. 2014

En smakebit på søndag: Hitler - min nabo av Edgar Feuchtwagne

Min smakebit er fra en bok jeg avsluttet for en uke siden, en historie fra virkeligheten som jeg skrev om i innlegget:



Året er 1937 – Edgar er tretten år og i åtte av disse årene har Hitler vært familiens nabo. Edgar har mistet vennene sine - på skolen er det ingen som snakker til ham:   

«På skolen er alle kameratene mine blitt med i Hitlerjugend. Alle unntatt meg. Vel, unntatt oss. Jødene. Og det er like greit! Det er obligatorisk innskriving for de andre fra de er ti år. Før i tiden likte jeg de storslagne uniformene deres, i dag synes jeg de er groteske. Jeg hører at de skravler i gangene og i skolegården. De snakker bare om Hitler og gjør narr av resten av verden, av både franskmenn og engelskmenn, russere og kommunister, mørkhudede og amerikanere. De snakker sjelden om jødene. Kanskje våger de ikke når jeg er der? Om ettermiddagen forter jeg meg hjem eller til religionsundervisningen.»
Vil du lese smakebiter fra andre bøker denne søndagen, klikker du på bildet nedenfor:


31 kommentarer:

  1. Vi har visst samme bok i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, også innlegg like etter hverandre også:)

      Slett
  2. Det verkar vara en populär bok den här veckan :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper mange leser denne lettleste lille boken med stort innhold.

      Slett
  3. Denne skal jeg ta fatt på igjen snart, tusen takk for smakebiten:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes den var veldig lett å lese. Alvorlig innhold, men ikke trist som mange med samme tema har en tendens til å være.

      Slett
  4. Aha, ytterligare en smakbit från den boken. Tack. Det verkar vara en intressant bok.

    SvarSlett
  5. To smakebiter fra denne boken idag. Mulig det er et tegn på at bør lese den ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje. Om du leser den håper jeg den faller i smak.

      Slett
  6. Andre gangen jeg leser om denne boken i dag så denne skal jeg få med meg - takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  7. Ikke verst med to smakebiter fra samme bok :) Jeg må virkelig få lest denne boken snart! Den virker skikkelig spennende og interessant!

    SvarSlett
    Svar
    1. En lettlest og god bok på mange måter.

      Slett
  8. Låter som en intressant bok, får nog kolla upp den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommer selvsagt an på hvilke tema en liker å lese om. Men jeg kan anbefale denne.

      Slett
  9. En populär bok denna söndag :). Tack för smakbiten och ha en fin fortsatt dag.

    SvarSlett
  10. Denne boken står på leselisten min, så jeg håper å få tid til den snart :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken byttet jeg til meg etter jul; det var noen bøker som jeg fikk og ikke har noe ønske å lese. Og da lå den der og den var enkel å velge.

      Slett
  11. Som jeg sa til Lene, denne boka skal jeg plukke fram en dag når det minker litt i ventehylla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det. Har også opparbeidet meg en del uleste bøker i det siste som jeg må prioritere.

      Slett
  12. En viktig bok dette her, gøy at det er flere som skriver om samme boken. Håper du har en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange bøker fra denne perioden har en tendens til å være veldig triste. Det synes jeg ikke den var selv om det er et alvorlig tema.

      Slett
  13. Takk for fin smakebit, som gjør meg mer nysjerrig på boka. Ha en fin sndag.:)

    SvarSlett
  14. Blir riktigt nyfiken på den här boken! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Om den er sann virker den spennende og ganske interessant.
    Hitler må jo ha vokst opp han også, og hatt mennesker rundt seg - som alle vi andre... Men det er litt nifst å tenke på.

    SvarSlett
  16. Verkar vara en intressant bok. Tack för tipset och smakbiten :)

    SvarSlett
  17. Har denne på vent. Takk for smakebiten

    SvarSlett
  18. Spennende smakebit - den ble notert etter forrige smakebit ;-) Ha en glad søndag :-)

    SvarSlett