23. feb. 2014

En smakebit på søndag: Setningsskade av Lajla E. Lorentzen

Min smakebit er fra en roman jeg første gang hørte om på radio’n: presentasjon av kortlista til P2 lytternes romanpris. Det er fra debutromanen (2013) til Lajla E. Lorentzen: Setningsskade. Romanen er også vinneren av forlaget Margboks romankonkurranse PERIFERI 2013.  

Jeg leser den nå og liker den veldig godt.

Hovedpersonen Bjørn, 69 år og pensjonert ingeniør, har en pasjon, eller en besettelse om man vil: han er besatt av å snekre. «Jeg skulle ønske jeg var snekker» sier Bjørn. Det er han jo ikke alene om skal man tolke statistikken på hva nordmenn bruker pengene på.

Men stakkars Bjørn; nå er livet virkelig ute av vater. Huset han selv har bygd og som han har hatt byggeprosjekter rundt i 36 år, siger. Helsa skranter. Ja, han har t o m irritert niesa si så grundig at hun sa at hun ikke orket mer: «det har blitt for mye.» sa hun til han og ba han reise hjem fra «byggeprosjekt garasje». Der han har oppholdt seg for å overvåke snekkerne hun og ektefellen har engasjert: «Hun liksom skøyv meg av gårde med øynene.».  

 «For mye? Jeg bare spør, hva mente hu egentlig med det? Det var de som hadde bestilt garasje av Grimstad-garasjene, ikke jeg, såkalt ferdiggarasje, et byggesett. At snekkera ikke var til å stole på, var ikke min skyld. De var fra Moss som Ari Behn, han er ikke til å stole på han heller. Ingen med silkeskjerf og flagrende hår er det, man trenger ikke Mellomteknikern’n for å skjønne det.»

Vel; jeg synes det forplikter å si at vi har brukt snekkere fra Moss til flere byggeprosjekt på huset vårt og vi er veldig fornøyde!


Vil du lese smakebiter fra andre bøker denne søndagen, klikker du på bildet nedenfor:

8 kommentarer:

  1. Låter som att det kan vara en humoristisk bok. Sådana där människor, som Bjørn, är nog ganska vanliga :)

    SvarSlett
  2. Lite kul. Tack för smakbiten och ha en fin kväll.

    SvarSlett
  3. Låter trevligt! Tack för smakis!

    SvarSlett
  4. Tack för en intressant smakbit.

    SvarSlett
  5. Herlig smakebit :) God søndag til deg :)

    SvarSlett
  6. Virker som en artig bok, men sikkert litt trist også. Ser frem til anmeldelsen :)

    SvarSlett
  7. Denne boken fikk jeg lyst til å lese, tusen takk for smakebiten :-)

    SvarSlett