22. mars 2014

Vår i Bakkebygrenda av Astrid Lindgren med tegninger av Ilon Wikland


Det er vår. Ihvertfall her jeg bor. Nå er det bare sola som mangler. Men den skal komme i neste uke jf YR.

I boken til Astrid Lindgren er det vår i Bakkebygrenda. En koselig barnebok.  Ser at den nå er til salgs gjennom Bokklubben for 79,-. Som jeg kjøpte og leste til datteren min da hun var liten. En bok som bringer frem minner.

For i boken blir vi kjent med det morløse lammet Pontus - kopplam som mange kaller slike lam. 



«En morgen ble en merkedag. Jeg fikk et lam av far, så jeg kunne ha det som mitt eget. For det lammet hadde ikke noen mor. Jeg skulle være mor for det i stedet.»

Flaskelam kalte vi slike lam da jeg vokste opp i Finnmark. Som enten var morløs eller moren ikke ville vite av, og som måtte fores med flaske.

En sommer hadde vi to flaskelam. Knoll og Tott kalte vi dem. Fordi de var tvillinger ble de ikke så tamme som flaskelam som er alene. De hadde selskap i hverandre.

Samme sommer fikk vi en sommergjest. Flaskelammet Dilten. Som bodde hos oss i mange uker imens eierne var på ferie. Jeg fikk ansvar for Dilten. Det ble hunden jeg aldri fikk og som jeg alltid savnet. Den gang var vi unger ute på farten hele dagen. Dilten «diltet» etter oss overalt.

Gode minner. Men også litt triste minner. For en sommer tar slutt, og da måtte Dilten flytte hjem. Dilten ville ikke flytte hjem. Jeg ville ikke levere han tilbake. Tårene rant som elver – jeg husker dagen som det var i går...


Her er et bilde fra en lykkelig sommerdag sammen med Dilten. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar