3. nov. 2014

Oppsummering oktober 2014

Den første boken jeg avsluttet i oktober er kritikerne begeistret for: Guds barn av Lars Petter Sveen.  En kritiker mener til og med at den er årets bok. Jeg kjenner ikke samme begeistring for boken.
Derimot mener jeg at boken til Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeg, bør være årets bok.
Jeg har lest tre bøker som har stått i bokhylla lenge av forfatterne Doris Lessing, Fay Weldon og Nadine Gordimer. Det er boken til Doris Lessing jeg likte best. Den har jeg lest en gang tidligere og leseropplevelsen var enda bedre denne gangen.
Peter Handke var en ukjent forfatter for meg. Men ikke etter denne måneden. Men akk; jeg er som et spørsmålstegn til hvorfor mange er overveldet av hans bøker. Den jeg har lest skal være hans mest leste. Innlegget fikk uansett årsak mange klikk. Men i Internetts verden kan det ha andre årsaker enn at man har lest det. Kanskje det var noen som trodde det var en fotballbok. Vel; hovedpersonen var tidligere målmann og oppførte seg som en hooligan. En viss likhet var det.

Tomas Espedal skuffet meg ikke denne gangen heller. Nå fikk han ikke Nordisk Råds litteraturpris. Men så er heller ikke Bergeners den beste boken hans. Mener nå jeg ut ifra de bøkene han har skrevet som jeg har lest. Derimot synes jeg boken som vant: Kjell Westös Svik 38 er en veldig god bok og fortjente prisen.
Romanen Canada av Richard Ford ble jeg tipset om i spalten En smakebit på søndag. For en leseopplevelse jeg hadde! Først en treg inngang og plutselig åpnet alle sansene seg for historien. Jeg mener romanen er sjelden vare.

Nedenfor er link til innleggene jeg skrev etter å ha lest bøkene.









7 kommentarer:

  1. Gjorde ein kjempehandel på bruktbutikken forrige veke. Kr 50,- for ein pose og deriblant var det 5 romanar av Lessing. Nokon har truleg rydda i arvegods - til mi glede. Har endå ikkje lese noko av henne - spennande!

    SvarSlett
  2. Enig i at Morfar. Hitler og jeg er en knallsterk bok, en av årets beste!

    SvarSlett
  3. Ikke lest noen av disse, men kunne tenke meg å lese Morfar, Hitler og jeg

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken kan jeg anbefale - den er viktig blir lest synes jeg.

      Slett
  4. Vi har lest like mange bøker i oktober ser jeg, men har ikke lest noen av de du har lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, sånn er det. Det blir neppe samme antall denne måneden for meg. Jeg har lest i to bøker og er ikke kommet halvveis i noen av dem. Håper jeg kommer i mål med den ene ihvertfall.

      Slett