10. des. 2015

Skinke- og løkpai (oppskrift fra Godt.no) - igang med Min Kamp 6 av Knausgård

Jeg startet å lese Min Kamp 6 av Karl Ove Knausgård på mandag, og er kommet til side 142 av 1116 sider. Det tar vel en del dager, om ikke uker, til jeg er ferdig med «mursteinen». Men det er, foreløpig, en god bok – på samme måte som de fem andre.

Der jeg leser akkurat nå strever han med å få ungene til å spise middag. Han er alene hjemme – Linda er på en liten reise. Det er krise – det han skriver om er da han skal gi ut bok nr. 1 og har sendt manuset til de han skriver om. Onkelen Gunnar reagerer voldsomt og truer med rettssak og å kontakte media dersom boken gis ut slik den er. Det er dag to etter den første e-posten fra onkelen er kommet med overskriften «Verbal voldtekt». Drama med store bokstaver. Levende beskrevet hvor skremt han er av onkelens reaksjon og trusler.

Jeg har forsøkt meg på en ny oppskrift på pai i dag, ikke svidde fiskekaker som Knausgård serverer til middag: 


«Fiskekakene hadde blitt nesten helt svarte på den ene siden, jeg snudde dem, skrudde ned varmen, stakk en sånn målepinne eller hva det nå het inn i den største poteten, som fortsatt var hard i midten, satte tallerkener på bordet, skjenker vann i muggen, tok fram glass og plasserte dem ut, kniver og gafler, hentet serveringsfat i skapet på den andre siden, og tok ned en av Vanjas små plasthunder til John, men han kastet den foraktfullt ned på gulver og sa at han var sulten, men ikke ville ha fiskekaker.»


Jeg har forsøkt en del oppskrifter fra Godt.no i den siste tiden, og idag var det denne: 



Helt ok – det eneste var at jeg burde halvert oppskriften. Hvorfor jeg ikke tenkte på at den var til åtte personer er en gåte. Det ble veldig mye pai. Laget salat til. 


2 kommentarer:

  1. Glad du ga den siste boka i min kamp bøkene en sjanse. Jeg likte vel den minst av Min kamp bøkene, men det er på grunn av at mye fra den boka visste jeg fra før, men er glad jeg leste alle Min kamp bøkene. For det er som du sier, det er ikke på grunn av sjokkerende familiehemmeligheter som var fascinerende, men rett og slett skrivemåten hans. Han skriver godt, og han beskriver hver minste ting som blir interessant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, det er kun fordi den er så mange sider jeg ikke har begynt på den tidligere. Det er ikke mange forfattere som får meg engasjert i klesvask - eller at han ikke får vasket klær til ungene fordi han er så utafor pga truslene fra onkelen. Kom deg ned i vaskekjelleren tenker jeg. Og verandaen, jeg er livredd for at den lille sønnen klatrer på rekkverket. Pussige greier. :)

      Slett