25. mars 2017

Lørdagsstubber: Alf Prøysens kortnovelle Opplevelsen (1961)

Privat foto - fra Rhodos

Nå ligger jeg foran planen, som er et år pr uke,  denne uken har jeg lest kortnoveller som ble utgitt i 1960 og 1961.  Jeg har så mange «leseprosjekt» foran meg at jeg bare må gasse på.
I 1961 ble det utgitt 20 kortnoveller.  Mer om boken i innlegget:


I boken Skipsfartseventyret står det at de første norske charterturistene  lettet fra Fornebu til Mallorca i 1959. Kortnovellen Opplevelsen fra 21. januar 1961 har sydenreise som tema:

«Nå har’n far utvide horisonten! Det ska je bære fortælje deg! Nå har 'n vøri på Mallorca (uttales Maljorka. – Itte for å vara overlegen, men det skade itte med litt opplysning, som reiseleder'n sa).

Og turen var billig.
Og onga var med. Dom bade i Middelhavet fysstedag jul og plukke appelsiner rett ifra treet, hu mor hadde med seg fargefotografiapparat.

Og så var dom i dryppsteinshuler.
Og så var dom i katerdralen om julkvelden.
Og så var dom i et kloster der dom fekk kjøpt rosenkræinser og der sto tolv munker og sang «Glade jul».
Og så fekk dom kjøpt prospektkort ifra hotellet.
Og så fekk dom sjå en sigøynerleir der folk hadde det mye verre enn i Norge...
Og så plukke dom mimosa ... og mandelblomster...
Og på gata sto hestedrosjen ferdig med raue hjull og kusk og svøpe hele tia.

Og når guten kom på skulen etter juleferia  ropte'n så det  ljoma over hele skulen:

-Nå har je gjort noe som itte dekk ha gjort! Je har kjørt med hæst!»


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar