7. apr. 2017

Lørdagsstubber: Alf Prøysens kortnovelle Fattigdom (1967)


I 1967 ble det utgitt 42 kortnoveller. Mer om boken i innlegget:


Kortnovellen Fattigdom som ble utgitt 25. februar 1967:

Det er to slags fattigdom.

Den eine fattigdommen er god. Det er den dom har, dessa
som tæk jobb i skuleferien, gjenne på brygga, hell som dasstømmer,
det er nesten likere enda, for kresne er dom itte. Dom
er kvikke og livate, ser dom noen dom kjinne ifra sitt eget
miljø når dom driv med grisarbe og er møkkete og telklint
så gjømme dom seg itte unna. Nei, dom helse, hoje og helse
og vifte og vinke. Sjå på meg! Ser je itte ut som en ekte dasstømmer?
Hæ? Dasstømmer med framdrift! Når je er ferdig
med jobben ska je en tur tel Nederland hadde je tenkt, sjå på
van Gogh og andre store malerisamlinger. Om je har peing
nok tel det? Det veit da fåglerna! Det går an å haike, og så får
je stotre litt skuleengelsk så kjæm je nok fram. Je er itte den
fysste i slekten som har gitt seg ut på langreise uten å ha så
mye som en femøring. Tippoldefar min kom læinnvegen ifra
Tyskland en gong i tien, hæintværkersvenn, gessel, så slo
‘n seg ned i Norge, så nå er navnet vårt som norsk å regne, så
vælkjent som det er.

Så var det den andre fattigdommen.

Den er vond. Det er den dom har dessa som gjømme seg
bort og servere på små kafeer, og er livredde for å møte kjenns
folk når dom går som ekstrahjelp, viserpike, hell visergutt,
dom har slutte  skulen, dom var itte flinke nok, og nå lyt dom
ta seg arbe der det er noe å få. Dom er reine i klæom, der dom
går forbi folk etter stasjonsvegen og nesten itte helse. Ja dom
er nesten litt for fine, dom har itte hensiktsmessige plagg,
og finklæa dom går i er kænskje det eneste dom har på
seg. Det er dom som legg to brødskiver i lag så ingen ska sjå
å dom har på maten. Og blir det prat om slekta gjømme dom
unna slike individer som itte nådde opp tel å æinna hell
arbesfolk, dom klamre seg tel en tremenning i en by langt
unna, en som har vørti lege og skriv etternavnet på  en æinn
måte, men det er samma navnet, dom er i slekt. Sjøl har dom
både z og tøddel over e-en.
Slik fattigdom er vond. For den ska gi inntrykk ta rikdom.

Den andre ska gi inntrykk ta fattigdom. Så rik er den.»


2 kommentarer:

  1. Nå har jeg bestilt boken...
    Under mottoet "livet er for kort til å vente på at bøker en ønsker seg kommer på mammutsalg". LOL ...

    Akkurat nå var Adlibris de billigste av de jeg sammenlignet, så da fikk jeg jo være litt gjerrigknark likevel...

    Hilsen
    Brit (Alice in W.-damen)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med lesingen. Jeg begynner å nærme meg slutten. Har lest et år pr dag den siste tiden. Har lest novellene fra 1969 i dag og i morgen leser jeg de siste fra 1970. Det er neste som jeg tenker på dialekten han hadde så mye har jeg lest i det siste. Har samtidig lest i en krimbok. Merkelig blanding. Ja, en bør finne bøkene der de er billigst helt klart.

      Slett