8. juli 2017

Faktasjekken - boktips i kategorien kultur og underholdning



Faktasjekken er et NRK P2 radioprogram der det jaktes  på de beste norske sakprosabøkene skrevet etter andre verdenskrig. Perfekt program for flere enn meg vil jeg anta. Fra vignetten:

«I ti programmer fremover i sommer skal vi diskutere, løfte frem og av og til børste støv av de beste sakprosabøkene som har begeistret, skapt debatt og formet Norge.»


Programleder er Hans Olav Brenner og den første episoden som gikk første gang 24. juni 2017 og som kan lyttes til på NRK.no var det bøker i kategorien kultur og underholdning. Topp fem ble:

1.   På gjengrodde stier – Knut Hamsun
2.   Om den norske tenkemåten – Georg Johannesen
3.   Filosofiens historie – Arne Næss
4.   Barske glæder og andre temaer fra et liv under åpen himmel – Peter Wessel Zapffe
5.   Hvem, hva, hvor – Aftenpostens årsleksikon


    Fikk jeg noen boktips etter å ha hørt på første program? Gjett om! Selv om mange av bøkene som ble omtalt er bøker kategorien «børste støv av».

    Først; noen av bøkene som ble nevnt har jeg lest. En av bøkene er På gjengrodde stier som er nr 1 på lista. Det frister å lese den på nytt igjen, men ikke minst å lese biografiene om Hamsun som er skrevet av Ingar Sletten Kolloen.

Boken til Peter Wessel Zappfe har jeg begynt å lese i – på Nasjonalbiblioteket.no. 

To bøker som ikke kom på topp fem som jeg har blinket ut og som jeg har planer om å lese er tegneserie boken Jeg, Arne Næss : et tegnet liv og Munnspill under åpen himmel  av  Erik Bye. Forandringen av Liv Ullman har jeg lånt og startet å lese i – en god bok.


To forfattere som ble nevnt og som kan være interessant å lese en bok av er Lars Fredrik Händler Svendsen  og   Bodil Stenseth

Et radioprogram det er verdt å lytte på! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar