27. des. 2017

Bærpai (kirsebærpai) - oppskrift fra boken Høstetid av Ingrid Espelid Hovig





Jeg kan ikke huske siste gang jeg kjøpte en koke-/matbok. Selv om det er noe ymse kvalitet på oppskriftene som finnes på Internett, er det her jeg finner det det meste av nye oppskrifter. Men jeg har en del matoppskriftbøker, og en av de beste jeg har er Høstetid av Ingrid Espelid Hovig (1993) – en bok om å ta vare på frukt, bær og grønnsaker. 

Fra boken er oppskriften er «Kirsebærpai» favoritten. Jeg har byttet kirsebær med andre bærtyper, og nå til jul brukte jeg blåbær. I og med at det var en elendig høst hva angår blåbær, ble det Rema 1000 sine fryste blåbær. Jeg lot de ikke tine før jeg la de over paideigen. Det ble veldig godt. I tillegg til å bruke blåbær, hadde jeg kun halvparten av sukkeret som er i oppskriften.

Å varme opp en bit i micro’n og la vaniljeis smelte over den varme paien – en av de beste kakene jeg vet. Paien er også enkel å lage. 

Her er oppskriften:

75 g smør eller margarin
1 dl sukker
1 egg
1 1/4 dl hvetemel

FYLL
500 g - eller 1 kurv kirsebær (eller en annen bærsort)
1 dl sukker ( eventuelt bare halvparten)
1 ts potetmel
1 dl kremfløte
1 egg
1 dl mandelflak (jeg hakker mandler – med skall)

Rør smør eller margarin og sukker hvitt. Rør i egget, og bland så i mel. Stryk røren ut i bunnen og godt opp på kanten i en smurt ildfast paiform, ca. 24 cm i diameter. Ta ut steinene av bærene. Legg kirsebærene oppå kakerøren i formen. Dryss sukkeret over bærene.


Visp kremfløten stiv. Visp i potetmelet og egget og hell blandingen over bærene. Dryss mandelflakene over. Stek paien på nederste rille i stekeovnen ved 175 °C i ca. 30 minutter eller til eggestanden er stivnet. Server kirsebærpaien lunken med vaniljeis eller vaniljesaus til.»


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar