8. mars 2018

Knut - Nobody's baby av Unni Lindell



«Selv om dette i utgangspunktet er en kattebok, hopper jeg litt hit og dit.»

Boken til Unni Lindell med tittelen Knut Nobodys Baby er like fargerik som Unni Lindell. Den handler like mye om Unni Lindell som Knut. I årene Knut levde, var de en enhet: Knut og Unni.

Det var ingen tvil i min sjel da jeg første gang leste om boken: dette er boken for meg. Det var datteren min også klar på da hun sendte en video der Unni Lindell forteller om boken: denne må du lese mamma! 

Boken som er utgitt i 2017 er kjøpt og lest. Jeg har vært innom hele følelsesregisteret under lesingen; fra latter til gråt. Leseopplevelsen er ubeskrivelig.

Unni Lindell er veldig glad i katter; og hun skriver blant annet dette;

«Katter slår an strenger, treffer ømme punkter, leser oss og pelslegger hjertene våre. De gir oss en inngang til ro og innsikt, men hauser opp stressnivået. Den som redd for å miste, bør ikke ha katt, for de kan ikke styres! Jeg burde ikke hatt katt!»

Jeg er også veldig glad i katter og kunne underveis nikke gjenkjennende til mange av opplevelsene hun hadde i samlivet med Knut.  For noen vil nok noe av det hun forteller om være «too much» - jeg ser den. For det er som det står på forsiden av boken; den handler om et vennskap som grenser til galskap. Kattehatere bør ikke lese boken. For de finnes og er en egen rase. Nå tenker jeg ikke på hunder, men kattehaterne på to bein. Men for oss andre som ser verdien i det eiendommelige dyret en katt er, er denne boken midt i blinken.

I tillegg gir Unni Lindell oss et innblikk i en trøblete barndom som hadde sin årsak i faren som hadde sitt å slite med. En barndom som har satt sine spor. Vi får også et innblikk i livet hun lever – tanker hun har – Unni Lundell er raus.

Det er mye jeg kunne ha skrevet om den herlige boken Unni Lindell har skrevet. Men jeg tenker at de som leser om den vet nok om dette er en bok for dem eller ikke.


«Knut- Nobody's baby, handler om et helt spesielt vennskap mellom en grå bustete hannkatt og krimdronninga Unni Lindell. Det 18 år lange vennskapet var til tider grenseløst, i noen situasjoner gikk det over alle støvleskaft og nærmet seg galskap.

Katten Knut ble rikskjendis da han ble etterlyst i norske medier på 2000- tallet. Da hadde han rømt fra sitt omplasseringshjem. Krimforfatterens savnede katt fikk bred omtale i norske medier og da han ble gjenfunnet ble det førstesideoppslag i VG.

Unni beskriver ham som en krevende og masete katt med dårlig psyke; redd, sær og veldig stor. En katt hun elsket over alt på jord. Og kjærligheten ble gjengjeldt. Denne kjærligheten skapte til tider de mest vanvittige situasjoner. Forfatteren måtte flytte fra sted til sted på grunn av katten. Hun kom i klammeri med «finanseliten» på Vinderen på grunn av Knut, hun fornærmet Jonas Gahr Støre på grunn av Knut, hun bortførte katta til Mari Maurstad på grunn av Knut og omkom nesten i en snøstorm på grunn av det dyret. Men Knut spankulerte alltid videre med halen rett til værs, som om ingenting hadde skjedd!»

1 kommentar:

  1. Denne boken har jeg sååå lyst til å lese siden jeg er en katteelsker. Den må jeg bare ha fortest mulig.

    SvarSlett